De förflutna kan göra ont - blicka framåt

Vet ni något som är jobbigt? Att gå igenom saker man haft gömd i flera år, från andra men också från en själv. Det känns i hjärtat att sätta sig ner och rensa ut gamla dokument, läxor, noveller/berättelser, dagböcker som är från flera år tillbaka. Att sätta sig ner och läsa igenom sida för sida, det fick en att vakna upp, inse hur dåligt man faktiskt mått i så många år, utan att någon direkt lagt märke till de. Det är sjukt hur mycket man hållit inom sig, försökt lägga bakom sig, försökt glömma, kämpat med varje dag.. Jag förstår inte riktigt hur jag hittade styrkan att fortsätta kämpa, för när man läste texterna fanns där tjejen som ville ge upp allt, tjejen som inte orkade mer. Ändå, på något sätt fann den flickan orken, för hon finns fortfarande men idag mår hon bättre än någonsin.

 

Jag har alltid försökt ha ett leende på läpparna, vara den snälla personen som vänder andra kinden till, den som aldrig gav tillbaka.. De har nog aldrig varit någon som någonsin lagt märke till de hemska, jobbiga tankar och känslor som man kämpat med inombords, kanske för att man en dag slutade försöka visa hur man kände för de tjänade inget till, inget blev bättre. Istället för att tala om hur man mådde, valde jag att skriva ner tankar, känslor etc. och det blev en andra flyktplats, förutom stallet. Och att för några dagar sedan bestämma sig för att gå tillbaka till när man började skriva aktivt i dagböcker, och läsa igenom allt tror jag skulle vara jobbigare än de var. Det var faktiskt skönt att läsa igenom, slänga iväg i kassen som ska eldas upp. Mitt förflutna släpper jag taget om mer och mer för varje dag som går, livet blir lättare att leva och man känner sig piggare, gladare och det kära vänner, är så otroligt skönt. Jag har förlåtit alla som en gång gjort mig illa, och jag börjar verkligen gå vidare, och det finns inga ord som kan beskriva hur tacksam jag är för att jag fortfarande lever och finns här idag. Jag satt och diskuterade det med en vän för någon dag sedan och det känns helt sjukt, så trött på livet man var i så många år, till att idag, vara glad och tacksam över att leva, över att man vann och har en ljus framtid framför sig. De trodde jag aldrig för några år sedan, sjukt men sant.

 

You move forward because you have to. Life doesn't stand still. It makes you move on until you want to move on, you know? It'll run you over if you don't move.”
Darian Wilk

 

Jag är inte rädd för att prata om det förflutna längre, det känns mer som än lättnad att prata om det. Ju mer man pratar om de, skriver om de, ju lättare känns det som att de blir att leva. Som att bitar av tyngden på axlarna försvinner mer och mer, och efter alla dessa år har tyngden på axlarna varit jobbig att bära, nu sträcker man på sig, omfamnar livet och fortsätter gå, rak i ryggen med blicken framåt.

 

Livet har inte varit lätt att hantera alla gånger, och det har varit många gånger man bara velat ge upp, men jag vet inte riktigt hur, men på något sätt lärde man sig den hårda vägen i livet. Tro de eller ej, men jag tror att mobbningen lärde mig att bli starkare, bli en bättre människa, för jag vet exakt vilken människa jag aldrig vill vara och den människan, ska jag aldrig någonsin bli.. Jag vet inte hur livet skulle sett ut om jag gett upp för de år sedan, när man sätter sig och kollar igenom de gamla dokumenten, texterna går de rakt in i hjärtat och de får en att uppskatta livet mer idag. Jag lärde mig den hårda vägen i livet, men jag är inte rädd för den tiden längre, jag var de men den tiden gjorde mig på något sätt starkare, bättre på så många plan..


"Looking back isn't going to help you. Moving forward is the thing you have to do." - McKayla Maroney


Idag mår jag bra, jag mår bättre än jag gjort förut. Även om jag har gett upp två av mina största drömmar, är livet bra. Livet går upp och ner, men överlag mår jag bra och jag längtar till att se vart man hamnar i världen, vart framtidens vägar för en. Jag vill fortsätta att blicka framåt och inte bakåt, valen är gjorda – vissa lättare än andra, misstag har skett men livet har börjat om. Jag har börjat att börja om, fokusera mer på vad min kropp och hälsa säger, fokusera mer på vad som passar hur allt är just nu. Jag är så tacksam för att kommit på fötter, kommit dit jag är idag. Vägen har varit lång, men när jag ser tillbaka, har det varit värd all denna kamp. Jag vet att jag har en bra bit kvar tills jag har kommit vidare helt och hållet för de förflutna, men de är värt att ta tag i allt och fortsätta att gå.

Sometimes the hardest part isn't letting go but rather learning to start over.”
Nicole Sobon


Livet stannar inte upp, oavsett hur mycket du än skulle vilja ibland, så det är bara att plocka upp bitarna som faller på vägen och fortsätta att gå. Fortsätta att försöka hitta de positiva i hur världen har blivit, försöka att tag i allt och börja om. Det känns verkligen bra att säga upp kontakten med några människor, ta avstånd från saker som inte är så bra att ha i livet just nu, och fokusera på vad som väntar framför en. Jag är verkligen taggad för sommaren och framtiden, nu kör vi!!

 

At the end of the day, your life is just a story. If you don't like the direction it's going, change it. Rewrite it. When you rewrite a sentence, you erase it and start over until you get it right. Yes, it's a little more complicated with a life, but the principle is the same. And remember, don't let anyone ever tell you that your revisions are not the truth.”
Tyler Jones

 

"I feel like in a way I'm starting over, with everything." - Shania Twain 

 

Love, Mickaela